Äkta, utpräglad står det i SAOL när man söker på Genuin.

En annan tolkning kan vara t ex trovärdig. Vad innebär det att vara genuin? Att vara trovärdig, värd att tro på?

I din verksamhet och i ditt liv.

Enligt retorikens grunder är ethos, logos och pathos de tre hörnstenarna för att påverka åhörare. (Påverka betyder här övertyga, inte övertala) Enligt Aristoteles står ethos för talarens karaktär, logos för själva orden och pathos för de känslor talaren väcker och också visar själv.

Som bekant är de talade orden i minoritet av det vi kommunicerar med varandra. Våra hjärnor läser snabbt av budbäraren och bedömer såväl fakta som trovärdighet i det som sägs – och den som säger det. Det sägs att man har bara 7 sekunder på sig att göra ett första intryck i ett möte med en ny person. Låt inte det stressa dig!

Idag när de flesta företag erbjuder tjänster och inte produkter, är vi än mer hänvisade till att bedöma trovärdighet och värde på det som erbjuds genom att iaktta och lyssna på de som företräder tjänsterna. Vi kan inte alltid syna en fysisk produkt. För att lyckas och nå igenom filtret hos åhöraren gäller det att du tror på din egen tjänst, det du erbjuder, att du tror på dig själv och gör dig värd att tro på. Att vara genuin. Om du är väl förankrad i det du valt att ägna dig åt så är det här enkelt. ”Var dig själv!”

Om du inte är helt övertygad om värdet av det du ägnar dig åt, om du iklär dig i en roll, försöker härma andra, göra dig till vad du tror du behöver vara så kostar det kraft.  Det går åt energi att anpassa sig. Sluta paddla motströms, vänd om och känn efter vad som är sant för dig. Lita på magkänslan och våga vara den du är. Det blir bäst så. Mer genuint.